HTML

India, India

Élet Indiában....avagy egy év önkéntesként egy borzalmasan szegény, ám mégis csodálatos országában, ahol csak az biztos, hogy semmi sem biztos. És ilyen körülmények között indíts el egy oktatási programot!? Komoly és vicces történetek, érzések, gondolatok, kultúra, képek, videók és riportok Indiából, azaz minden, ami velünk történik vagy eszünkbe jut. Na meg az is, ami Titeket érdekel. Kérdezz bátran Indiáról, ha nem tudjuk, majd megkérdezzük itt valakitől. :-)

Címkék

chanceindia (41) coca cola (2) életmód (25) esemény (6) fairtrade (1) india (80) itthon (9) Mehdiganj (1) riport (16) rólunk (12) tanítás (5) utazás (8) vallás (12) varanasi (8)

Ha tetszik az oldal...

...köszönjük, hogy megosztod másokkal. :-)

Indiai mindennapok - Kasztrendszer

2010.11.01. 09:21 :: Sajo - www.chanceindia.org

Ha a nyugati világban szóba kerül a kasztrendszer, szinte mindenki elítélően nyilatkozik róla, hosszasan ecsetelve az embertelenségét. Ami érthető is, hiszen hozzánk többnyire csak azok az elborzasztó hírek jutnak el, hogy rengeteg ember szenved hatósági és közösségi erőszaktól, hátrányos megkülönböztetéstől Indiában, csak azért, mert kaszton kívüliek, azaz érinthetetlenek. Gyakran hallani, hogy korlátozzák az érinthetetlenek ivóvízhez, termőföldhöz, saját ingatlanhoz, az oktatáshoz és az egészségügyi ellátáshoz, de még a szabad vallásgyakorláshoz való jogát is. Valamint azt is tudjuk, hogy ha valaki egy bizonyos kasztba születik, akkor nem választhatja meg szabadon, mit szeretne dolgozni és nincs más lehetősége, mint úgy élni az életét, ahogy azt a kasztja szabályai megkövetelik. Az időnként fel-fellángoló kaszt alapú erőszak valóban borzalmas, de mielőtt valaki ezt azzal intézné el, hogy India társadalma elmaradott és barbár, javaslom, hogy nézze meg az elmúlt napok magyarországi híreit, biztos vagyok benne, hogy köztük is találni fog hasonlóan szörnyűeket. De a kasztrendszerről szóló hírek negatív hatását még az is tetézi, hogy a mi nyugati invidualista neveltetésünk az egyéni szabadságjogok ilyen fokú korlátozását nem tudja elfogadni. De valóban csak rossz oldala van a kasztrendszernek? A tovább gombra kattintva az erről szóló gondolataim olvashatók.

Mielőtt valaki azt hinné, hogy helyeslem a fentebb leírt dolgokat és a kasztrendszer kritika nélküli védelmére kelnék, gyorsan leírom: a hindu kultúrának vannak gyönyörű értékei, amire büszkék lehetnek az indiaiak...az azonban, ahogyan a legalsóbb kasztbeliekkel és leginkább az érinthetetlenekkel bánnak, az nem tartozik közéjük. Ezen mindenképpen változtatni kellene és lassan - igen lassan – talán el is indultak a változások. A törvény persze már indiai függetlenné válása óta tiltja a kaszt alapon történő negatív diszkriminációt (figyelem, a gyakori tévhit ellenére az indiai alkotmány nem törölte el a kasztrendszert, csupán a kaszt alapján történő hátrányos megkülönböztetést próbálja megszüntetni!), de sokáig ez csupán írott szó maradt. Ma azonban már látható némi javulás...például India legnagyobb népességű és egyik legszegényebb államában, Uttar Pardesh-ben is az érinthetetlenek szavazataival került hatalomra a most kormányzó párt. Szóval manapság legalábbis az állam sok pénzt költ a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek felzárkoztatására...kár, hogy a hihetetlen bürokrácia és a mindent átitató korrupció miatt ennek sokszor nincs túl sok látható eredménye.

De térjünk vissza a kasztrendszerhez. Ha ennyi rossz dolgot tudunk neki tulajdonítani, akkor lehet egyáltalán valamit pozitívumként értékelni? A válasz szerintem az, hogy lehet. Például azt, hogy sok száz millió indiainak biztosít viszonylagos biztonságot. Ugyanis a kaszt nem csak azt jelenti, hogy az egyén magasabb vagy alacsonyabb kasztú vagy esetleg érinthetetlen. Ez a rendszer egyfajta közösségi rendszer is, amelyben minden kaszt és alkaszt támogatja a tagjait és megvan a saját szociális élete, amelynek minden tagja részese lehet. És ezek a szoros kötelékek bizony sokszor átsegítik az egyént és a családot a legnehezebb időszakokon is. Mondhatnám azt is, hogy sokkal nagyobb biztonságot kínál a szegények számára, mint az egymást követő indiai kormányok által ezirányban tett erőfeszítések eredményei együttvéve. Ha az egyén itt magára lenne utalva, akkor sokan sajnos nem élnék túl a következő napot sem. :-(

Egy másik igencsak pozitív hatása a kasztrendszernek, hogy még a legszegényebbek számára is biztosít valamiféle öntudatot és önbecsülést azáltal, hogy egy bizonyos közösséghez tartoznak. És ez az önbecsülés adja meg az esélyt arra, hogy még akár a legnyomorúságosabb körülmények között is viszonylagosan boldog, kiegyensúlyzott életet élhessen valaki.

Mindezeken túl a hagyományok, tradíciók tisztelete, a valóban működő kaszt alapú közösségek szerintem nagyban hozzájárulnak az indiai állam viszonylagos stabilitásához is. A számunkra szinte elképzelhetetlen mértékű szegénység és a sokszázmillió nyomorgó ember ellenére nyugalom van az utcákon (persze indiai módon zajjal és káosszal :-)) és akár késő éjjel is nyugodtan sétálhatok a legszegényebb környékeken is anélkül, hogy rablástól kellene tartanom. Nézzük meg, mi van például egyes afrikai államokban, ahol mára már csak a fegyverek és az erő uralma maradt meg...például Libériában sötétedés után még a sarki boltig sem mehettem el a szállásunkról, és éjjel az ENSZ békefentartók is csak igen ritkán merészkedtek ki az utcára, akkor is csak páncélos-gépfegyveres járművekkel...mindezt évekkel a polgárháború és a szabadnak mondott választások után.

Sokat gondolkoztam azon, hogy mit írhatnék zárszóként. Azt semmiképp, hogy a kasztrendszer jó így, ahogy most van. De azt ugyanúgy nem tudnám nyugodt szívvel mondani, hogy az lenne a jó, ha megszűnne...legalábbis India mai állapotában még semmiképp sem. A kasztrendszer a hiedelmekkel ellentétben nem teljesen statikus...folyamatosan változik, alkalmazkodik a változó körülményekhez. Azt persze majd az idő dönti el, hogy túléli-e a jelenkort, de mindenesetre párezer évet és néhány komoly változást már átvészelt. Abban azonban biztos vagyok, hogy Indiának a nyugati modell feltétlen követése helyett meg kellene találnia azt az utat, ami az ő hagyományainak és kultúrájának megfelel...és ez igaz mind a társadalmi, mind a gazdasági kérdésekre is.

49 komment

Címkék: india életmód

A bejegyzés trackback címe:

https://indiaindia.blog.hu/api/trackback/id/tr662412973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.11.01. 10:08:38

hát igazad van, a kasztrendszer nagyon klassz, egyrészt mert otthon az asszonyon még mindig leverhető (és le is verik) a hátrányos társadalmi helyzet, másrészt meg tényleg olyan boldogító a tudat: "legalább a páriák támogatnak páriaságomban"
én megnéztem közelről pár család életét, és valóban, a családfő viszonylag jól vannak (a többi meg nem érdekes, igaz?)

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 10:35:33

@nexialista: Kedves Nexalista, úgy érzem, nem olvastad el elég figyelmesen amit írtam. Nem gondolom, hogy jó lenne az, ahogy az indiai társadalom jelenleg bánik a legkiszolgáltatotabb rétegekkel, az érinthetetlenekkel. Sőt, a magunk szerény módján pont ez ellen is igyekszünk tenni valamit. (Az oktatási programunkba bevont gyerekek igen nagy százaléka épp az érinthetetlenek közül kerül ki, valamint itt helyben olyan szervezetekkel működünk együtt, akik kimondottan sokat tesznek a helyi érinthetetlen közösségek érdekében).

De ettől szerintem még igaz az, hogy a világ nem csak fekete és fehér.

Nagyon sokmindent kellene persze "javítani" India működésén...első lépéként az elit és a bürokrácia hozzállásán. De abban is biztos vagyok, hogy a nyugati minták feltétel nélküli átvétele nemhogy javítana az itt élő szegények helyzetén, hanem egyenesen rontana.

Amúgy őszintén kíváncsi vagyok arra, hogy Te milyen utat látnál megfelelőnek India számára?

üdv,
Sajo'

Valaki2 2010.11.01. 10:38:07

nexialista: el kellene olvasni, hogy mit írt a tisztelt cikkíró.

Azaz, hogy a kasztrendszer léte valamiféle esélyt ad az embereknek abban a környezetben, ami nélkül nem biztos, hogy egyáltalán életben maradnának. Éppen ezért ezt a mi nyugati társadalmunkból, helyzetünkből nézve nem nagyon lehet megítélni, elítélni. Az hogy az asszonyt verik, nos, mintha nálunk ilyen nem történne, ugye... az nem a kasztrendszeren múlik...

Valaki2 2010.11.01. 10:43:39

@Pacsker: Végülis csak 1 milliárd embert hülyéztél le...

Attól, mert evolúció tagadó (valójában kreacionista), még nem szemét, nem amerikai, nem banda (a vallásosat nem értem), a buta, tanulatlan-nal sem biztos hogy egyetértenek (nem kevés köztük egyetemet végzett).

A kasztrendszer védésről annyit, hogy te sem olvastad el, mit írt a szerző. A kasztrendszer kb. olyan, mint a gyermekmunka, 100 évvel ezelőtt még nálunk is bőszen kint dolgoztak a gyerekek a földeken, mert szükség volt az ő munkájukra is a család fennmaradásához. Most nálunk más a helyzet, erre nincs szükség. Csakhogy indiában még egyszerűen nem tartanak ott.

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 10:54:33

@Valaki2: Kedves Valaki2!

Elnézést, de kimoderáltam azt a bejegyzést, amire most reagáltál, így esetleg a többi olvasó nem érti majd a kommentedet (bár a válaszból nyílván lehet következtetni az előzményre :-)).

Természetesen nem "Pacsker" véleményével van bajom, hiszen azt elfogadom, hogy ő mást gondol, mint én. Csupán a megfogalmazás stílusa volt olyan, amit nem szeretnék a blgomon látni. Természetesen ezt megírom neki is emailben és megkérem, hogy higadtabb stílusban írja meg újra a véleményét.

Üdv,
Sajo'

Martian (törölt) 2010.11.01. 10:59:31

A nyugati világban is van "puha" kasztrendszer, csak ezt szeretik letagadni. Pl. a cégvezetői vagy politikusi kaszton belül a félidióta kártevők is védettséget élveznek.

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 11:03:58

@Valaki2: és persze örülök, hogy azt olvastad ki a cikkből, amit én mondani szerettem volna. :-)

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 11:08:37

@Martian: Igazd van. Sőt, még csak a politikusi világig sem kell elmenni. Az egyén helyzetét - bármennyire is szeretjük ezt hinni - csak igen kis mértékben határozza meg saját ügyessége, szorgalma. Hiszen már ott sok minden eldől, hogy milyen családba születtél, milyen iskolákba járhattál, mennyi támogatást tudsz kapni a szüleidtől az "indulásánál", stb. Persze a nyugati világban több a lehetőség a kitörésre, de ebben az is erősen közrejátszik, hogy az általános életszínvonal is sokkal magasabb ezekben az országokban.

Nick the dick (törölt) 2010.11.01. 11:13:39

Amennyiben valaki csak a saját kasztbeliekkel tud érintkezni, az sajnos erősen korlátozza az egyén társadalmi lehetőségeit. Azaz azt is mondhatnánk, hogy antidemokratikus. Mert a kasztrendszer nem az egyén adottságaiból indul ki és sorolja be őt valahová (mint azt a tibeti hasonló rendszer tette) hanem pusztán a származás alapján betonozza be az illetőt. Azaz a cél az, hogy a magasabb kasztok át tudják örökíteni a gyermekeikere a társadalmi helyzetüket akkor is, ha a gyermekek kevésbé tehetségesek, mint a szüleik és egy szabad világban nem vinnék olyan sokra, de ebben a világban az azonos kasztbeliek megóvják őket.

Az a tény pedig, hogy az alacsonyabb kasztbeliek segítik egymást nem meglepő, mert ugyan ki másra számíthatnának? A magasabb kasztbeliekre nem igazán.

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 11:24:47

@Nick the dick: Így igaz, a kasztrendszer erősen korlátozza az egyén lehetőségeit, ez számunkra nehezen elfogadható. (Bár megjegyzem, ha valaki magyarországon mélynyomorba születik, neki is erősen korlátozottak a lehetőségei.)

És egy india ember számára persze nem meglepő, hogy az alacsonyabb kasztbeliek segítik egymást. A nyugati társadalomban viszont annyira elidegenedtek mára az emberek, hogy többnyire nem is igen vesznek tudomást más bajárol, kivéve maximum, ha a közvetlen környezetében történik valami. Indiában viszont probléma esetén gyakran az egész közösség próbál segíteni.

Amúgy szerencsére számtalan példa van arra, hogy a magasabb kasztbeliek is segítenek baj esetén. Sőt, sokszor ez társadalmi elvárás is...sajnos az elmúlt egy-kétszáz évben ez meggyengült, de néha azért manapság is látni biztató példákat.

LongJohnHolmes 2010.11.01. 11:27:32

De miért Szőke Bandi van kirakva illusztrációnak? :)

kis_csirke 2010.11.01. 11:29:45

Azt hiszem, a véleményed azon részét értem, hogy a kasztrendszert nem lehet hipp-hopp felszámolni, de a kasztrendszer semmiképp nem üti meg az ENSZ emberi jogok deklarátumában leírt követelményeket. A nemzetközi közösség által elfogadott alapvető emberi jogokat az 1948. december 10-én elfogadott, India által is aláírt ENSZ Emberi Jogok Nyilatkozata tartalmazza. z 1. cikk így rendelkezik az emberi jogokról: „Minden. emberi lény szabadon születik és egyenlő méltósága és joga van. Az emberek, ésszel és lelkiismerettel bírván, egymással szemben testvéri szellemben kell, hogy viseltessenek.”

Napjainkban több olyan nemzetközi program működik, melyek az indiai dalitok emberi jogainak a kivívása érdekében dolgoznak. Ezeket az Emberi Jogok Nyilatkozata alapján az ENSZ, az UNESCO (az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szakosított Szervezete), illetve az Egyesült Államok és Nagy-Britannia kormányai, illetve jogvédő civil kezdeményezések tartanak fenn, finanszíroznak. Létezik egy ernyőszervezet (International Nongovernmental Organizations, INGO) mely az ember jogokért dolgozó, nem a kormányzatok által működtetett projekteket fogják össze.Ide tartozik a 2002-ben, az Egyesült Államokban megalapított szervezet, a Dalit Empowerment International (DEI) is. A DEI azzal a konkrét céllal jött létre, hogy új jövőt építsen az indiai dalitok számára, konkrét nevelési programokon keresztül. A nevelési program kidolgozása nemzetközi összefogás eredménye, részt vettek benne szervezetek Kanadából, Egyesült Államokból, Nagy-Britanniából, illetve indiai dalit érdekvédő szövetségek. A program egyik alapját az UNESCO által 1978-ban kiadott irányelvek adják, amik meghatározták az emberi jogok oktatásának céljait.

Sajo gondolom, Te is hasonló programban dolgozol, mélységesen meg vagyok döbbenve, hogy értéket látsz a kasztrendszerben. AZ egy bűnös struktúra, ami ellen a leghatározottabban fel kell lépni minden szinten.

Valaki2 2010.11.01. 11:44:27

@kis_csirke: pontos erről beszélt a cikkíró is, hogy nem a legjobb dolog a kasztrendszer, de jelen helyzetben nem lehet átállni egy másik rendszerre egyik napról a másikra, mert ennek súlyos 100 milliók látnák igen komoly kárát. Lehet ez ellen kézzel lábbal tiltakozni, de jelen helyzetben ennek a rendszernek a lassú megváltoztatására van esetleg reális lehetőség.

Párhuzamba állítva Kínával: ott valami olyasmit mondtak, hogy 100 év múlva akár demokrácia is lehet.

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 11:44:29

@kis_csirke: Szia! Hidd el, hogy teljességgel elítélem azt, ahogy a felsőbb kasztok az érinthetetlenekkel bánnak. Sőt, a magunk módján próbálunk is ez ellen tenni. A cikkben arra próbáltam rávilágítani, hogy jelenleg a kasztrendszer - minden súlyos hibája ellenére - biztosítja azt a stabilitást, ami miatt egyáltalán még működőképes az indiai társadalom.

Sajnos megszüntetni jelenleg nem lehet, sld. fentebb. Persze nagyon jó lenne, ha a fejlődése olyan irányt venne, hogy ezek a súlyosan negatív dolgok megszűnjenek (elsősorban az érinthetetlenség intézménye, mert annak valóban semmi szerep nincs a társadalmi stabilitásban sem). Viszont azt gondolom, hogy nem feltétlenül a nyugati mintát kell ráeröltetni Indiára, hiszek benne, hogy a saját kultúrális hagyományaikra alapozva is meg lehet találni a megoldást.

kis_csirke 2010.11.01. 11:53:36

@Sajo - www.chanceindia.org: no, ez már jobban hangzik. Egyszer egy kicsit foglalkoztam azzal a kérdéssel, hogy miért van az, hogy a kommunizmus Latin-Amerikára miért tudott hatással lenni és Indiára miért nem. Hiszen mindkét kontinens lakosságának a túlnyomó többsége nyomorog és elnyomott, mégis másképp reagáltak a kommunizmusra.
Az eltérés oka érdekes. Latin Amerikában az elmonyásnak társadalmi oka van, Indiában kulturális (vallási köntösbe csomagolva), ezt nem lehet gyorsan megváltoztani. (Szerencsére a kommunizmus ezért nem tudott Indiában elterjedni.)

Bubba Washington 2010.11.01. 11:58:02

minden ami Indiában történik tökéletes szemléltető példája annak, hogyan tud egy markáns vallás évszázadokon vagy még tovább túszul tartani hatalmas néptömegeket.

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 12:00:29

@kis_csirke: Sajnálom, ha a cikkből nem ez derült ki, pedig ezt igyekztem ott is leírni.

Az az érdekes, hogy a kommunizmus sajátos formái itt is megtalálhatók. nagyon sokáig a központi kormányzat is határozottan szovjet-kommunista elvek szerint igyekezett az országot kormányozni...nem állítom, hogy mindezt a legnagyobb sikerrel tették. De mai napig is több államban kommunistának nevezett kormányzat van...ezek közül Kerala államban talán a legsikeresebb (ott viszont indiai mércével mérve tényleg egész sikeresen működnek).

Aron M 2010.11.01. 12:09:42

Szerintem Indiához semmi közünk, de attól még lehet őket barbárnak tartani.
Egyébként minden civilizáció barbárnak tartja a másikat, csak a nyugati olyan megengedő hogy ezt álcázni próbálja.

kis_csirke 2010.11.01. 12:09:55

@Sajo - www.chanceindia.org: OK, de Kerala az egyik leggazdagabb tartomány (az egészségügyi ellátó rendszer az USA-val vetekedik!), és a keresztények részaránya ott a legmagasabb (a portugálok hatékony missziós munkájának köszönhetően)! Nem nagyon lehet összehasonlítani mondjuk Biharral (ahol a mai napig is a megözvegyült asszonyokat rendszerint élve égetik el a férjükkel együtt).

A kommunisták tudtommal maoisták (Kína és az oroszok pénzelik őket), a hegyvidéken sok fegyveres "partizán" sejt van, akik rendszeresen mészárolják a nem-kommunista pártok adta kormányokat. Ez egy kisebbség, nem tartanak velük tömegek.

Martian (törölt) 2010.11.01. 12:22:11

@Sajo - www.chanceindia.org: "A nyugati társadalomban viszont annyira elidegenedtek mára az emberek, hogy többnyire nem is igen vesznek tudomást más bajárol."

Érdekes, hogy ugyanakkor hajléktalan romát szinte sehol nem látsz, inkább huszan laknak egy szobában, de nem kerülnek az utcára...

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 12:24:30

@kis_csirke: Szerencsére azért nem rendszeres lenne az özvegyek égetése...de persze ebből egy eset is sok. :-(

És igen, a maoista terroristákat tényleg nem annyira szeretik a tömegek, mert nekik is elég sok szenvedést okoznak.

Az viszont egy érdekes kérdés, hogy Kerala mitől vált a legfejlettebb indiai állammá? Ennek történelmi okai vannak-e vagy ott jobban csinál valamit az állam, mint a többi indiai államban? (A 8-10% keresztény nem hiszem, hogy megmagyarázná ezt.)

PPJ · http://greenr.blog.hu 2010.11.01. 12:24:43

ó, igazán?
nos, ehhez képest itt valami egészen mást tudhatunk meg:
www.dalit.hu/kozossegunk/

buddhistaként egyáltalán nem szeretem indiát és a pszeudoindiai evolúciótagadó krisnásokat végképp nem. de most nem arról volt szó csak a kasztrendszerről, ami egy nagyon nagy butaság. elolvashatjátok a dalit.hu-s linken hogy miért is.

az egész buddhizmus egy ellenforradalom a kasztrendszer ellen. éljen a szabad tudat!

úgyhogy teljes szellemi ellenérzésem fejezem ki a hinuizmus iránt!

remélem így már elfogadható a kommentem.
köszönöm!

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 12:48:52

@Pacsker: Kedves Pacsker,

Igen, így már teljes egésszében elfogadható a kommented, a véleményed természetesen tiszteletben tartom.

Üdv,
Sajo'

thehandsomest (törölt) 2010.11.01. 12:48:58

Azt azért meg szeretném kérdezni, hogy ha egy pária elutazik az ország másik részébe, akkor ott hogyan mondják meg róla hogy pária? Vagy ők akkora nyomorban élnek, hogy erről nem is álmodhatnak? Nagyon naiv voltam?

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 12:51:51

@Martian: Igen, a roma társadalmi normák is sok tekintettben eltérnek a nyugaton általános normáktól. És az ő normáikban is van sok pozitívum.

norbi2k 2010.11.01. 12:53:24

@Sajo - www.chanceindia.org: talán a romák is azért tartanak össze, mert ők is egy kaszt? elvégre onnan jöttek...

kis_csirke 2010.11.01. 13:09:28

@Sajo - www.chanceindia.org: én ki merném jelenteni, hogy a jelenleg legfejlettebb indiai államok az egykori gyarmatosítók munkája miatt feljettek. A portugálok és angolok nagy fejlesztést csináltak az elmaradott Indiában.

Az újkori történelemben a buddhizmuson belül több mozgalom lépett föl a dalitok jogaiért, de kevés sikert értek el. A dalitok helyzetében való tényleges változást a keresztény missziók indították el, az első misszionáriusok kezdték el a dalit gyermekek oktatását, majd a portugál és brit gyarmatosítás is jó hatással volt erre az elnyomást lazító folyamatra. A gyarmatosítás a földtulajdon átrendeződésével járt, lehetőség nyílt arra, hogy brit mintára az is tulajdonhoz jusson, aki a földet megműveli. Ez átalakította az évezredes hindu falusi jogrendszert is. 1920-ra a megművelt földek 19%-a került azok tulajdonába, akik dolgoznak rajta. Elindult a modern indiai ipar is (például pamutfeldolgozás, gyapjú, tea export stb.). Ez az iparosodás szociális változásokat indított el.

Már 1792-ben a Kelet-Indiai Társaság kiáltványt adott ki a Brit-Indiai szolgaság intézménye ellen. 1843-ban Brit-Indiában hivatalosan betiltották a rabszolga kereskedelmet. Az 1840-es években nyíltak Indiában az első iskolák, ahol dalit gyerekek is tanultak. Ezekből az iskolákból származnak az első dalit aktivisták, írók és politikusok. A Brit gyarmatosítás idején a jogfosztottak hátránya csökkent, dolgozhattak vasúton, mezőgazdaságban, kőfejtőként, háztartási szolgaként. Néhányan katonáskodhattak is. A dalitok helyzetében nagy javulást hozott a gyarmatosítók nyugatias, de alapvetően keresztény (bár szekularizált) szemléletű társadalmi kultúrája, a dalitok a gyarmatosítást pozitívan értékelik, szerintük a britek túl későn érkeztek és túl korán mentek el.

kis_csirke 2010.11.01. 13:12:47

@Pacsker: ez neked érdekes lehet (nem minden hindu gonosz): Joitaro Phule (1827-1890) volt az első hindu politikus, aki felismerte a kasztrendszer bűneit. 1873-ban mozgalmat is indított „Igazságot kereső társadalom” néven, de nem ért el eredményt a dalitok helyzetének javítása tekintetében.
A dalitok felszabadításában az áttörést Dr. B.R. Ambedkar (1891-1956) érte el. Egy nyugat-indiai családból származott, apja katona volt. Ösztöndíjat kapott a barodai fejedelemtől, s az Egyesült Államokban, Angliában és Németországban járt egyetemre. Ezután köztisztviselő lett Barodában (ma Vadodara, Gujarat), később jogi, majd pedagógus pályára ment. Hamarosan a haridzsánok, a legalsó, érinthetetlen kaszt tagjainak vezetője lett, lapokat alapított, melyek érdekeiket védték, és a kormány törvényhozó testületeiben külön képviseletet biztosított számukra. 1945-ben tette közzé „Ezt tette a Kongresszus és Gandhi az érinthetetlenekkel” című írását, amelyben vitatta, hogy Gandhinak joga van az érinthetetlenek szószólójaként fellépni. B.R. Ambedkar 1947-51 között igazságügy-miniszter volt India központi kormányában. Az alkotmány megszövegezésében vezető szerepet játszott, és sokat tett azért, hogy azt a parlament elfogadta. Az alkotmány törvényen kívül helyezte az érinthetetlenek megkülönböztetését,1 de amikor Ambedkar látta, hogy ez az elv kiirthatatlan a hinduizmus tanai közül, 1956-ban kétszázezer társával Nagpurban áttért a buddhista hitre. 1956. december 6-án halt meg Új-Delhiben.

kis_csirke 2010.11.01. 13:14:02

S még vmi, egy idevágó dokumentumfilm, ma este 20.30-kor az Echo TV-n:
www.parbeszed.hu/main.php?folderID=1848&articleID=9636&ctag=articlelist&iid=1

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 13:19:41

@thehandsomest: Az a helyzet, hogy általában nem utaznak az ország másik végébe. Ha mégis elköltöznek, akkor jellemzően valamelyik nagyvárosba, a jobb élet reményében, és ahol a kaszt már kevésbbé számít. Igaz, ott ezek az emberek általában az utcán vagy valamelyik nyomortelepen kötnek ki.

Amúgy az igaz, hogy országrész és országrész között nagyok lehetnek a különbségek a szokások között, azonban a viselkedés alapján így is sok esetben be tudják azonosítani egymás kasztját (he az alkasztot esetleg már nem is).

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 13:41:26

@kis_csirke: Örülök, hogy elkezdtünk erről beszélgetni, sajnos most épp nincs sok időm hosszú választ írni. Mindenesetre sokan vitatják azt, hogy éppenséggel a gyarmatosítók olyan jót tettek volna az országnak. Persze infrastrukturális fejlesztések voltak, azonban nem hinném, hogy a gyarmatok többet kaptak volna, mint amennyite elvettek tőlük. Ráadásul sokak szerint az indiai társadalomban tapasztalható visszáságokért sok tekintetben ez a korszak és utóhatásai a felelősek. (Az is igaz viszont, hogy azóta eltelt már vagy hatvan év, így nem biztos, hogy megállja a helyét mindig visszamutogatni...persze kényelmes álláspont az indiai elit részéről.)

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 13:52:59

@kis_csirke: A kasztrendszerre még egy pillantra visszatérve...az az érdekes helyezt állt elő, hogy épp itt van nálunk egy helyi szociális vezető (Nandlal Master, a blogon már írtam korábban róla), így megkérdeztem az ő véleményét is...abban biztos voltam, hogy nem lesz pozitívan elfogult a kasztrendszerrel szemben. :-)

Szóval az ő véleménye az, hogy a kasztrendszert jelenleg nem lehet megszüntetni Indiában, viszont a visszáságai ellen fel kell lépni. Különösen nagy problémának látja az érinthetetlenek helyzetét. Érdekes módon - pedig még csak nem is utaltam arra, hogy én mit írtam - ő is azt hozta fel nagy előnyként, hogy a kaszt némi biztonságot ad a tagjainak. A legfontosabb társadalmi változás szerinte az lenne, ha az emberek emberként tekintetének egymásra, kaszttól függetlenül, ezzel a problémák nagyrésze megoldódna.

tryambakam 2010.11.01. 14:12:56

Mindig csak a legalsó kasztról van szó, de mi van a többivel? Hány kaszt van egyáltalán? mi különbözteti meg őket? Miért van az, hogy a nyugati világcégeknél dolgozó különböző kasztbeli indiaik nehezen tudnak együttműködni?

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 15:58:20

@trayambakam: Szia!

4 fő kaszt van:

- bráhmanák, vagyis tanítók és lelki tanácsadók;
- a ksatriják, vagyis adminisztrátorok és harcosok;
- a vaisják, vagyis földművesek és üzletemberek;
- valamint a súdrák, a munkás- és mesteremberek

Ezeken kívül vannak a kaszton kívüliek, az érinthetetlenek.

Minden nagyobb kaszt, de még az érinthetetlenek "kasztja" is tovább tagozódik számtalan alkasztra.

Együttműködés a külnböző kasztokba tartozók között világcégeknél...szerintem ez általában nem probléma. Ha mégis, akkor az leginkább szeritem az eltérő neveltetés, kulturális háttér miatt lehet.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.11.01. 18:26:28

@Sajo - www.chanceindia.org: nem képzelem, hogy India számára nekünk, "nyugatiaknak" kellene megoldást találni...
viszont itt egy indiai megoldás: www.ted.com/talks/lang/hun/sugata_mitra_the_child_driven_education.html

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.11.01. 18:44:14

emellett fenntartom, ahol a nők elnyomottak, ott nincs fejlődés

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.01. 19:48:32

@nexialista: Szia! Köszönöm a választ. A videót megnéztem, tényleg érdekes, különösen, mivel mi is tanítunk falusi indiai iskolában. :-)

Amúgy a világ kicsi, így India problémája a mi problémánk is. Vagy másként fogalmazva (épp nemrégiben olvastam a Dalai Láma egyik könyvében ezt, persze nem szó szerint): amíg a gyerekek nem alhatnak biztonságban Bagdadban, addig az én gyerekem sem aludhat biztonságban Budapesten.

Azzal pedig egyetértek, hogy a női jogok terén még van hova fejlődnie Indiának. Erről találhatsz is egy elég szomorú és megrázó bejegyzést a blogon.

kis_csirke 2010.11.01. 21:27:57

@trayambakam: A Kr.e. 1500-1000 között íródott Purusaskuta himnuszában az szerepel, hogy az emberek a Dzsiva Legfelsőbb szerves részéből születtek. A hinduk sugallta elképzelés szerint a dalitok viszont egyáltalán nem születtek meg. Nincs kapcsolat köztük és a legfelsőbb szerves rész között. Ez a himnusz leírja, hogy Brahma testéből származik a hindu társadalom 4 fő kategóriája: a brahmanák, vagyis papok és szellemi munkát végzők; a ksatriják, a harcosok és az állam vezetői, főbb hivatalnokai; a vaisják, kereskedők és iparosok; s végül a sudrák, alantas munkát végző kézművesek, munkások, szolgák. A brahmanák a teremtő szájából születtek, a ksatriják a karjából, a vaisják gyomrából, a sudrák pedig a lábából. A páriák (dalitok) a teremtő testén kívül születtek, ezért érinthetetlenek. Teremtettségük módja adja a különbséget köztük és Brahman gyermekei között. A páriák egy szinten vannak az állatokkal.

A Kr. u. 7. században készült Manusmrit című szent iratban1 a dalitok, mint tisztátalanok szerepelnek. Manu Törvénykönyve megkülönbözteti a tisztátalan és az érinthetetlen állapotot. Az ember világra jötte, születése tisztátalan,2 a megszületett gyermek apja egy rituális fürdővel tisztul meg, az anya tíz nappal a szülés után válik tisztává. Elhalálozás esetén is meghatározott időre tisztátalanná válnak az elhunyt családtagjai. A nők a menstruációt követő rituális fürdővel válhatnak újra tisztává. A törvénykönyv bizonyos földrajzi területeket (Brahmarshis, Madhya Desa, Arya Varta) is tisztátalannak ír le. Voltak olyan foglalkozások, melyek tisztátalanok voltak: ilyen a színész, énekes, hentes, a juhász, a szerencsejátékos stb., számukra tilos az étel megszentelése. A nyilvános bűnösök, például házasságtörő, prostituált, gyilkos is tisztátalan. Nemi megkülönböztetést is tartalmaz a Törvénykönyv, a nő és az eunuch nem olvashat fel a Védákból. A fogyatékkal élők, pszichiátriai betegek, a sérültek, süketek, vakok szintén tisztátalanok. A törvények további fejlődése szerint az iszlámból vagy kereszténységből áttért hinduk szintén tisztátalanok.

tryambakam 2010.11.01. 21:45:05

Köszönöm a válaszokat!

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.11.02. 11:29:18

@Sajo - www.chanceindia.org: igen, ahogy mondod, a világ kicsi, és ebben egymást problémáit igyekezünk megoldani...
mégis szerintem akkor hiteles a dolog, ha először az ember a sajátjait, saját környezetében oldja meg...
ha itthon körülnézünk, emberséges ez a világ? női jogokat, humanitást képvisel pl. egy 34/352 nő/férfi arányú arányú parlament?
amivel viszont egyetértek, az az, hogy a keleti életszemlélet + nyugati kényelem együtt inkább humánus életmód, mint külön-külön bármelyik...

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.02. 11:44:47

@nexialista: Szia!

Én azt gondolom, hogy a két dolgot, mármint, hogy Magyarországon segíteni vagy külföldön segíteni nem kell szembeállítani. Én ugyanúgy becsülöm azt, aki otthon segít, mint aki valahol a világ egy másik táján. Sőt, azt vettem észre, hogy aki otthon hajlandó segíteni másoknak, az általában sokkal nyitottabb a világ más részeinek a problémáira is. És ez fordítva is így van.

Nyilván mindenkinek megvan az indoka, hogy miért éppen ott, ahol. Nekem az, hogy amikor életemben először jártam Indiában, mint turista, akkor nagyon megrázott az a nyomor, amit itt láttam. És elgondolkoztam azon, hogy én milyen szerencsés is vagyok, hogy Magyarországra születtem...és elhatároztam, hogyha tudok, akkor a magam egyszerű módján megpróbálok segíteni.

És igen, a nyugati és a keleti kultúrának is megvannak a maga értékei, amiket meg kell becsülni. Érdemes tanulnunk egymástól.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.11.02. 17:00:31

@Sajo - www.chanceindia.org: sajo kedves, nem vitatkozom, hanem csak azért írogatok, hátha mások is látják ezt a dolgot, hogy minden a családokban kezdődik el, majd válik társadalmivá...
tehát ha akár a "legalsó" réteg családjain belül megszűnik a nő-férfi alá-fölérendeltség (vagyis a családon belüli kasztrendszer), az jelent majd továbblépést

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.04. 05:51:02

@nexialista: Azzal meg én nem vitatkozom, hogy a családon belül nincs helye az alá-fölérendeltségi viszonynak. :-)

Sajo'

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.05. 12:25:36

@kis_csirke: Szia! Kicsit utánanéztem annak, amit a kasztrendszer eredetéről írtál, mert magam másként emlékeztem és a hindu ismerőseim is megerősítettek abban a tudatomban, hogy a hindu vallásnak ugyan a kasztrendszer szerves része, azonban az érinthetetlen koncepció nem. Az általad idézet Manusmriti jóval a védák után keletkezett és egyáltalán nem tekinthető a hinduk szent iratának vagy törvénykönyvének. Dél-Indiában gyakorlatilag ismeretlen, csupán néhány észak indiai (főleg bengáli) brahmin hittudós használja hivatkozási alapnak, azonban a legtöbb hittudós elutasítja ennek "törvénykönyv" voltát. Ellenben pl. a Ramajana, amit mindenki a hindu vallás egyik forrásának tekint, tartalmaz több részt is, ami egyértelműen szembemegy az érintehetetlen koncepcióval. (Pl. Ráma egy alkalommal engedi, hogy egy hajóevező kasztú férfi a lábát megérintve fejezze ki tiszteletét iránta...namármost a hajóevezők manapság érinthetetlen kasztúak.)

Az eredeti hindu vallásban ugyan léteznek a kasztok, de a kaszt az semmiféle negatív diszkriminációnak nem alapja, csupán az egyén foglalkozását és az ő társadalmi helyzetének megfelelő viselkedési, erkölcsi normákat határozza meg. Ráadásul az eredeti hindu vallásban a kaszt az nem öröklődött. Ezt még az általad hivatkozott Manusmriti is elismeri (ManuSmriti X:65: "As the son of Shudra can attain the rank of a Brahmin, the son of Brahmin can attain rank of a shudra. Even so with him who is born of a Vaishya or a Kshatriya").

Ami ma kasztrendszer néven tapasztalható Indiában, annak sajnos nem sok köze van az eredeti, a hindu vallásnak szerves részét képező kasztrendszerhez. Ez sokkal inkább az utóbbi párszáz évben kialakult, az uralkodó osztály által kreált torzszülött.

Néhány olvasmány a témában:

Axel Michaels, “Hinduism: Past and Present” (Princeton 2004)

Nitin Mehta (2006-12-08). "Caste prejudice has nothing to do with the Hindu scriptures". The Guardian.

M V Nadkarni (2003-11-08). "Is Caste System Intrinsic to Hinduism? Demolishing a Myth". Economic and Political Weekly

Üdv,
Sajo

u.i.: mivel jó sok komment érkezet, így nem biztos, hogy mindenki végigolvassa az összeset. Ezért ezzel az információval kiegészítem az eredeti bejegyzést, mert szerintem lényeges.

kis_csirke 2010.11.05. 17:08:11

@Sajo - www.chanceindia.org: szia,
jajj, de kedves vagy, hogy utána néztél. Szerintem is így van, ahogy mondod. Jó, hogy kiegészítetted a posztot, ez méginkább a kasztrendszer felszámolásának igényét támasztja alá.

Idemásolom a saját anyagomat ezzel kapcsolatban, hátha érdekel. Fő források:
Sagarika Ghose: The dalit in India – castle and social class, Social Research, Spring 2003, 1.R. K. Kshirsagar: Dalit movement in India and its leaders 1857-1956, M.D. Publications Pvt. Ltd., 1994, 15-16.Samuel Jayakumar: Dalit Consciousness and Christian Conversion. Historical Resources of a Contemporary Debate, Regnum International, Oxford, ISPCK Delhi, 1999, 9-16.

Az Indus folyó völgyében az őshonos neolitikus kultúrából korán kialakult egy város központú dravida civilizáció. Gyökerei a Kr. e. 4. évezredig nyúlnak vissza, virágkorát a Kr. e. 3. évezredben élte. A két, a mai Pakisztán területén található legnagyobb városának lélekszáma a fénykorban a 80–100 ezer főt is elérte. Az Indus-völgyi civilizáció a földművelés és állattenyésztés mellett kiterjedt szárazföldi és tengeri kereskedelmet folytatott. Emellett magasrendű építészet is jellemezte: az előzetes tervezés alapján megépített települések egyenes főutcái, vízgyűjtő és szennyvízelvezető csatornái, valamint a lakóhelyiségek kialakítása a mezopotámiai városok fejlettségét is meghaladja. Kialakult az írásbeliség is, ám az eddig csak pecsétekről ismert, kb. 400 írásjelet tartalmazó nyelvi rendszer még ma is megfejtetlen. A pecséteken megjelenő mitikus alakok, valamint egyes szobrok a későbbi hinduizmus isteneit és vallási szimbólumait idézik. Ilyen a proto-Brahmanként azonosított bivaly, vagy a két irányból ábrázolt arcú proto-Siva. Proto-Síva hátas állata, a bika is sok pénzérmén megtalálható, valamint a szikomorfa, amely isteni státusznak örvend a hinduizmusban. Emellett kúp alakú kövek is fennmaradtak, melyek a Proto-Sívalingamot ábrázolják. Az Indust ebben az időben egy krokodil alakjában tisztelték. Ebből a korból származik a szvasztika, a nap ábrázolása is, amely a hinduizmusban, máig megtalálható. A vallási kultusz középpontjában valószínűleg egy női istenség, egy istenanya volt, aki az indiai művészet és költészet szépségideálja, ezzel matriarchális jelleget adott a vallásnak. Később jelenhetett meg a teremtő férfi isten. A civilizáció, amelyet valószínűleg a mai dravidák ősei hoztak létre, Kr. e. 1200 körül indult lassú hanyatlásnak. Oka lehetett az erdőirtás, az elsivatagosodás, illetve az árvizeket okozó földrengések.1
Ezt a folyamatot az északról bevándorolt árja, indoeurópai törzsek is meggyorsították Kr. e. 1800-1500 körül. Letelepedésükkel vette kezdetét Indiában a védikus kor Kr. e. 1200 körül. Az árják régi városokat elpusztították, és a mezőgazdaságot is visszafejlesztették, mivel állattartással foglalkoztak. Az őslakosokat szolgaságba taszították. Az indus-völgyi őslakosok vallási elemeinek egy része viszont tovább élt, és ma is fontos részét képezik a hinduizmusnak. Idetartozik a képtisztelet, a folyó-, növény- és hegyimádat, valamint a már említett istenek ábrázolásának módja.
A szubkontinensre behatoló árják a társadalom három felső, kasztját adták. A súdra kaszt az általánosan elfogadott vélekedés szerint pedig az alávetett dravidák elhelyezését szolgálta e hierarchiában az árja uralkodóknak alárendelten. A négy kaszt névleges szerepe az árják észak-indiai letelepedése során alakult ki. Ezt követően a rendszer megmerevedett és már csak kivételesen kerülhettek be új csoportok. A kívül rekedtek az ún. „érinthetetlenek” – a dalitok. Ezt az elnyomást próbálták legitimizálni a vallási tanításokkal. Például a Varnashramadharma alaptétele szerint a kasztrendszer bőrszín alapján különböztet: az őslakosok feketék, az árják fehér bőrszínűek. Kr. e. 750-500-ra alakult ki a mai formában meglévő kasztrendszer.

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.05. 18:51:49

@kis_csirke: Szia! Én igazából nem hiszem, hogy ilyen könnyen lehetne ezt elintézni, hogy a kasztrendszert meg kell szüneteni és kész. Azzal teljesen egyetértek, hogy a mai formája nem jó, különösen ami az érinthetetleneket illeti.

Azonban az eredeti formájában a kasztrendszer számos értéket hordozott (sőt, mint a bejegyzésben leírtam, ezen értékek közül néhányat még ma is hordoz), így lehet, hogy az lenne a legjobb, ha ezen eredeti rendszer felé mozdulna el az indiai társadalom. Azaz megszünne az érintehetetlenség és nem a születés határozná meg a kasztokat. Ez amúgy mindenképpen járhatóbb út is, mint a kasztrendszer teljes megszüntetése. Persze majd meglátjuk mi lesz...mindenesetre az érinthetetlenek emberi jogait addig is védeni kell.

(Az viszont biztos, hogy tévedés, hogy a mai formája már kr.e. 750-500 körül kialakult volna, hiszen még az általad is hivatkozott Manusmriti is úgy nyilatkozott közel 1500 ével később, hogy a kaszt nem örökletes, hanem az egyéntől függ...azaz megvolt a lehetőség, hogy feljebb kerüljön az ember. A vallástörténészek többsége csupán néhányszáz évvel ezelőtre teszi a kasztrendszer bemerevedését. )

Üdv,
Sajo'

kis_csirke 2010.11.05. 22:33:16

@Sajo - www.chanceindia.org: Szia,üdv(no, végre valaki, akivel eszmét lehet cserélni érdekes dolgokról :-)

Azzal tisztában vagyok, hogy a kasztrendszer megszüntetése nem megy egyik hétről a másikra (folyamatosan lazulni fog a tanulás széleskörűvé válásával, majd egyszer eltűnik, de ez már nem a mi életünkben lesz).Magam is jártam Indiában, sokféle kasztbéli emberrel beszélgettem, és meggyőződtem, hogy a kasztrendszer a fejekben van, hosszú-hosszú oktatással lehet csak lebontani. De azt ki kell mondani, hogy egy szerencsétlen, bűnös struktúra, mert gátolja a társadalmi mobilitást és elnyomáson alapul.

AZ eredeti rendszer szerintem az indus völgyi dravida civilizáció (ahol még nyoma sincs a kasztoknak).

Az biztos, hogy már Kr. u. 400 körül nagyon furcsa dolgokat jegyeztek le kínai utazók:
(Jellemző, hogy a dalitok létezéséről az első források nem indiaiak, hanem kínai utazók feljegyzéseiből származnak.) Az első fennmaradt feljegyzéseket Fa Hien egy kínai utazó készítette Kr. u. 399-414-ben. Utazásai során látott embereket, akiket Chandala néven emlegetnek, akik a falvakon kívül élnek, nem léphetnek be a falvakba, nem lehetnek a piacon és senki nem érintkezhet velük. Yuan Chung 629-ben ezt írta: „Vannak halászok, hentesek, hóhérok, utcazenészek, utcaseprők, akik a ruhájukon megkülönböztető jelet hordanak. A falun kívül, elkülönítve kell élniük, és ha betérnek a faluba, az utca bal oldalára húzódva haladhatnak.” (Forrás: R. K. Kshirsagar: Dalit movement in India and ist leaders 1857-1956)

Üdv: Csirke

Sajo - www.chanceindia.org · http://indiaindia.blog.hu 2010.11.06. 13:12:39

@kis_csirke: Szia!

Én is örülök, hogy beszélgetünk, mégha a véleményünk nem is mindenben egyezik meg. De hát unalmas is lenne a világ, ha mindenki ugyanúgy gondolkozna. :-)

A hindu kultúra természetesen magába foglalja a dravida civilizáció örökségét is, de annál azért sokkal szélesebb, több. Mivel a kasztrendszer már több, mint 3000 évvel ezelőtt kialakult, így azt gondolom, hogy mára már mindenképpen szerves része a hindu kultúrának, nem igazán képzelhető el belátható időn belül, hogy ez "kikerüljön" belőle. De szerintem - ellentétben a Te véleményeddel - erre nincs is feltétlenül szükség. Elég lenne, ha az eredeti, több, mint 2000 évig működő rendszerhez vissza tudnának szépen lassan térni, azaz nem lennének érinthetetlenek, és lenne lehetősége az egyénnek, hogy másik, akár magasabb kasztba lépjen át. Elég sok emberrel beszélgettem itt erről, köztük van érinthetetlen származású, kora ifjusága óta a közössége érdekében dolgozó szociális vezető is, és ők is hasonló fejlődési irányt tudnak csak elképzelni. Mint írtam is, a tradíciók nagyfokú rombolása nem csak kultúrális veszteség lenne, de esetleg még nagyobb nyomorba taszítana szokszázmillió embert és akár olyan erőszakhullámhoz is vezetne, amit senki sem kíván.

Mindenesetre a lényeg az, hogy abban egyetértünk, hogy az érinthetetlenek (és úgy általában véve is az indiai szegények) helyzete sokszor még ma is nagyon nyomorúságos, így mindent meg kell tenni azért, hogy legalább egy kicsit emberibb módon élhessenek és esélyt kapjanak a sorsuk jobbra fordításához.

üdv,
Sajo'

helytelenke 2011.01.04. 14:26:03

Köszönöm!
Nagyon jó cikk, és hozzászólások!
süti beállítások módosítása