Egy korábbi – igen komoly érzelmeket kiváltó – bejegyzésben már írtam a kasztrendszerről. Azonban abban a cikkben nem foglalkoztam azzal, hogy az európai hódítókkal érkező kersztény térítők miként vélekedtek a kasztokról. Azt tudjuk, hogy napjainkban mindegyik keresztény egyház élesen elítéli a kasztrendszert. De vajon ez mindig is így volt? A tovább gombra kettintve néhány számomra is megelepő információ tudható meg erről.
Mint szerintem a többség, én is azt gondoltam, hogy a keresztény egyházak világképébe soha nem fért bele a kaszt alapú megkülönböztetés. Ehhez képest például Robert de Nobili, a 17. századi jezsúita atya, akinek a nevéhez mintegy százezer dél-indiai hindú megtérítése fűződik, úgy gondolta, hogy minden olyan hagyomány, amely nem bűnős, az meghagyható...és a kasztrendszert nem tartotta bűnősnek. Annyira nem, hogy ő maga is követni kezdte ezt a szokást, és azontúl úgy élt, mint egy született brahmin (papi kaszt), minden ezzel kapcsolatos szabályt betartva...még a tisztátlannak tekintett kasztúakkal való érintjezést is megszüntette. Ugyan a felettesei beidézték, hogy magyarázza meg a viselkedését, de a meghallgatás eredményeként úgy döntöttek, hogy továbbra is élhet úgy, mint egy brahmin. A jezsuiták a hosszú évszázadok alatt végig megosztottak voltak a kasztrendszer kérdésében. A franciák úgy gondolták, hogy a kasztrendszert el lehet fogadni, az írek ez ellen voltak, míg az olaszok álláspontja megosztott volt. Az viszont biztos, hogy nem csak a jezsuiták fogadták el – hol kelletlenül, hol megértően – a kasztrendszert, de például a portugál goai keresztény egyházban egész a legutóbbi időkig tetten érhető volt a kaszt alapú megkülönböztetés. A felsőbb kasztúak voltak tagjai azoknak a tanácsoknak, amelyek a falusi templomokat irányították, ők szervezték a különböző ünnepségeket és kaptak azokon vezető szerepet, illetve a magasabb kasztú családoknál jellemző volt, hogy legalább egy gyermeket papnak küldtek, így tulajdonképpen a felsőbb kasztok irányították a helyi egyházat. Lassanként ugyan a helyzet változik, már Goán is mind több az alsóbb kasztokból származó pap, de azért sokszor ők még mindig előítéletekkel küzdenek.
Ezekre az információkra Mark Tully: India in slow motion című könyvében leltem, és ugyan ez csak egy apró adalék ahhoz, hogy jobban megértsük az indiai állapotokat - például, hogy a kasztrendszer milyen erősen bele van ívódva az emberek tudatába -, de gondoltam hátha más is érdekesnek találja.